xeen obiektywy filmowe

Obiektywy filmowe a fotograficzne, cechy kluczowe obiektywów filmowych.

Obiektywy filmowe charakteryzują się wyjątkową jakością wykonania i specyficznymi cechami, które sprawiają, że są one znacznie droższe i cięższe w porównaniu do obiektywów fotograficznych. Inwestowanie w profesjonalne obiektywy jest opłacalne dla zawodowego filmowca, szczególnie jeśli zależy mu na jakości obrazu, lepszej kontroli i precyzji działania. Istnieje kilka kluczowych czynników, które warto rozważyć przy wyborze obiektywu filmowego.

1. Ostrość

W obiektywach filmowych bardzo istotna jest precyzyjna ręczna kontrola ostrości, możliwa dzięki długiemu zakresowi obrotu pierścienia ostrości (Focus Throw). Jest to niezwykle ważne, ponieważ umożliwia dokładne ustawienie ostrości od bliskich odległości do nieskończoności.
Dodatkowo, obiektywy filmowe charakteryzują się minimalnym “oddychaniem ostrości”, czyli zmianą kąta widzenia przy zmianie ostrości, co jest częstym problemem w obiektywach fotograficznych.
Znaczniki skali ostrości umieszczone po obu stronach obiektywu, często wykonane w technologii świecącej w ciemności, ułatwiają pracę asystentom kamery, szczególnie w warunkach słabego oświetlenia. Pierścień ostrości często zawiera standaryzowane zębatki, które są konieczne do montażu akcesoriów wspomagających kontrolę ostrości i przysłony. Mogą to być np. automatyczne systemy follow focus lub ręczne pokrętła.

2. Obsługa

Ergonomia obiektywu filmowego jest kluczowym czynnikiem wpływającym na wygodę pracy. Średnica obiektywu filmowego jest standardowo ustalona na 114 mm, co ułatwia szybkie zmiany obiektywów bez konieczności modyfikacji akcesoriów takich jak matte box. Przekładnie ostrości, przysłony i zoomu są umieszczone w tych samych miejscach na wszystkich obiektywach, co znacząco przyspiesza pracę na planie filmowym redukując konieczność zmiany pozycji akcesoriów o których mowa była w punkcie pierwszym. To właśnie ta cecha jest kluczowa, dla osób pracujących z zestawem matte box.

3. Przysłona

W kontekście obiektywów filmowych warto zwrócić uwagę na różnice między T-stop a F-stop. W obiektywach filmowych stosowany jest T-stop, który dokładniej oddaje ilość światła przepuszczanego przez obiektyw, w przeciwieństwie do F-stop, używanego w obiektywach fotograficznych, który odnosi się do wielkości otworu względnego przysłony. Co za tym idzie, producent podaje rzeczywistą transmisję światła dla obiektywu, która jest wartością dość precyzyjnie pomierzoną. Ponadto, obiektywy filmowe posiadają pierścień przysłony, który umożliwia płynną zmianę wartości przysłony (bez “kliku”), co jest niezwykle istotne podczas kręcenia ujęć w zmiennych warunkach oświetleniowych.

4. Jakość obrazu

Przy wyborze obiektywu filmowego często podkreślana jest jego jakość obrazu. Jednakże, różnice między dobrymi obiektywami fotograficznymi a filmowymi nie zawsze są oczywiste, szczególnie jeśli chodzi o ostrość i podstawową jakość obrazu. W większości przypadków obiektywy fotograficzne i ich odpowiedniki filmowe, posiadają identyczny blok optyczny, a więc i cechy optyczne pozostają identyczne.
Wybór odpowiedniego obiektywu zależy od preferencji estetycznych i efektów wizualnych, jakie chcemy osiągnąć. Filmowcy często decydują się na konkretne obiektywy ze względu na unikalne cechy, takie jak kontrast, flary, anamorfizm czy specyficzny bokeh. Inwestując w obiektyw filmowy w przedziale 10.000-80.000 zł, możemy być pewni, że otrzymujemy produkt wysokiej jakości, odpowiedni do profesjonalnej pracy z kamerami o rozdzielczości 8K, niezależnie od rozmiaru matrycy.

5. Wymiary

Wielkość obiektywów filmowych jest znormalizowana, co ułatwia pracę na planie. Wszystkie obiektywy w danej serii mają zazwyczaj tę samą średnicę frontu, co umożliwia szybkie i sprawne zmiany bez konieczności dostosowywania dodatkowych akcesoriów. Na przykład obiektywy Xeen Meister i Tokina Cinema mają średnicę frontu wynoszącą 114 mm, co jest standardem w branży. Mają też identyczną odległość pomiędzy pierścieniami ostrości i przysłony, pozycja pierścieni względem korpusu jest również taka sama.

6. Obudowa

Obiektywy filmowe są wykonane z wysokiej jakości materiałów, co zapewnia ich trwałość i odporność na intensywne użytkowanie. Solidna obudowa i możliwość wymiany mocowania, w tym mocowania PL, sprawiają, że obiektywy te są elastyczne i mogą być używane z różnymi typami kamer. Dla filmowców, którzy pracują z różnymi systemami kamer, możliwość adaptacji obiektywu jest dużym atutem.

7. Cena

Zakres cenowy obiektywów filmowych jest szeroki i zależy od wielu czynników, takich jak jakość wykonania, użyte materiały i technologie, a także renoma producenta. Ceny zaczynają się od kilku tysięcy euro za podstawowe modele, takie jak zestaw Samyang Cine MKII, a mogą sięgać nawet 20 000 euro za zestawy renomowanych marek, takich jak Zeiss CP.3 czy Xeen Meister. Wybór odpowiedniego obiektywu zależy od dostępnego budżetu i specyficznych potrzeb produkcji.

Podsumowując, inwestycja w obiektywy filmowe to decyzja wymagająca dokładnego rozważenia wielu czynników, w tym jakości obrazu, ergonomii, trwałości i budżetu. Każdy filmowiec powinien dostosować wybór sprzętu do swoich indywidualnych potrzeb i preferencji. Obecnie w większości przypadków, indywidualni twórcy mogą inwestować w obiektywy fotograficzne (ekwiwalenty filmowych) i używać ich do filmu ponieważ uzyskają ten sam efekt a różnica będzie jedynie ergonomia. Jeśli chcesz lepszej kontroli i chcesz pracować z systemem matebox lub rozbudowaną klatą czy systemem follow focus, rozważ zakup obiektywu filmowego.

Bez względu na to, czy używasz obiektywów fotograficznych, czy filmowych, najważniejsze jest, aby wyjść na zewnątrz i tworzyć wspaniałe obrazy!

Możesz również polubić…

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *